فیلم | جایگاه پدر و مادر در کلام وحی
کد خبر: 4119448
تاریخ انتشار : ۱۶ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۲:۵۷
گفت‌وگوی ایکنا با عباس سلیمی/ ۲

فیلم | جایگاه پدر و مادر در کلام وحی

استاد و پیشکسوت قرآن در گفت‌وگوی ایکنا می‌گوید: خداوند بزرگ در جزء پانزدهم قرآن کریم می‌فرماید: «وَ قَضى رَبُّکَ أَلَّا تَعْبُدُوا إِلَّا إِیَّاهُ وَ بِالْوالِدَیْنِ إِحْساناً»؛ خداوند حکم می‌کند که فقط او را بپرستید و به پدر و مادر احترام بگذارید و احسان کنید. اینکه خداوند بلافاصله بعد از حکم به عبودیت و پرستش خودش هیچ مسئله ارزشمند دیگری را مطرح نکرده است به جز نیکی و احسان در مورد پدر و مادر نشان می‌دهد که جایگاه پدر و مادر این دو گوهر ناب چقدر ارزشمند است.

خوش به حال کسانی که حرمت پدر را رعایت می‌کنند. بی‌جهت نیست که خداوند بزرگ در جزء پانزدهم قرآن کریم می‌فرماید: «وَ قَضى رَبُّکَ أَلَّا تَعْبُدُوا إِلَّا إِیَّاهُ وَ بِالْوالِدَیْنِ إِحْساناً»؛ خداوند حکم می‌کند که فقط او را بپرستید و به پدر و مادر احترام بگذارید و احسان کنید. اینکه خداوند بلافاصله بعد از حکم به عبودیت و پرستش خودش هیچ مسئله ارزشمند دیگری را مطرح نکرده است به جز نیکی و احسان در مورد پدر و مادر نشان می‌دهد که جایگاه پدر و مادر این دو گوهر ناب چقدر ارزشمند است.

در پاسخ باید گفت زمانی که توجهی به بحرانی که هم اکنون در کشور‌های غربی و غیرغربی به خاطر عدم توجه به مقام و منزلت پدر ایجاد شده است. اخیراً آماری را سازمان ملل متحد منتشر کرده است که بسیار نگران‌کننده و تأسف‌بار است. در این آمار می‌گوید آمار فرزندان نامشروع در غرب و در بسیاری از کشور‌ها در حال افزایش است. این به معنی بحران هویت است و امروز که خودش را مقداری نشان داده است بعد‌ها بیشتر خود را نشان خواهد داد.

اگر کسی بحران هویت نداشته باشد، هرگز نمی‌تواند خودش را به عنوان یک عنصر پلید داعشی معرفی کند. به نوامیس مردم در عراق هتک حیثیت کند و بعداً آن‌ها را به قیمت ۴۵ دلار در بازار‌های برده‌فروشی نیجریه به معرض فروش بگذارد. این فرد هویت ندارد و ریشه این فرد، فاسد و خراب است. فرزندانی که امروز در دنیا به خاطر بی‌توجهی به حرمت و قداست خانواده نامشروع متولد می‌شوند، نتیجه‌اش این شده است که براساس آمار سازمان ملل، کلمبیا ۸۲ درصد از فرزندانشان نامشروع هستند، فرانسه ۵۵ درصد، آمریکا ۴۰ درصد، مکزیک ۵۵ درصد، استرالیا ۳۳ درصد، فیلیپین ۴۳ درصد و آن‌ها ادامه پیدا می‌کند تا آمار‌های ۵ درصدی در بعضی از کشور‌های آسیایی و آفریقایی...

اگر اسلام در رابطه با پدر و مادر به این میزان تأکید می‌کند به خاطر این است که از تبعات ناگوار بعدی آن جلوگیری کند؛ لذا جا دارد به موازات گرامیداشت سالروز میلاد حضرت علی(ع) یاد و خاطره همه پدران آسمانی که میهمان سفره کرم حضرت علی(ع) هستند را گرامی بداریم و آرزو کنیم که خداوند به همه ما توفیق دهد به وظایف خودمان در قبال پدر و مادر، این دو موهبت الهی به درستی عمل کنیم.

بلایی که امروز به سر غرب آمده است به دلیل این است که وحی را از زندگی خود حذف کرده‌اند. آن‌ها اعتقادی به این ندارند که باید مصالح اجتماعی را خدایی نگاه کنند، غیر از آن‌هایی که ملحد و منکر خدا هستند، زندگی منهای خدا یعنی همین شرایطی که بعضی‌ها امروز دارند؛ البته این موضوع به این معنا نیست که در کشور‌های اسلامی و جا‌های دیگر همه چیز مرتب است؛ نه. بلکه در همه کشور‌های اسلامی و در کشور خود ما هم کسانی که فرمول زندگی منهای خدا را انتخاب کنند به همین بدبختی و ضلالت گرفتار می‌شوند.

 
انتهای پیام
captcha